
Zijn de BMW’s CSi, Kevers, Audi en Simca 1300 nog te redden?
Een oplettende autorijder zal het misschien wel eens zijn opgevallen. In een bijna ingestorte autogarage aan de Rijksweg in Hoogersmilde staan achter smerige hoge ramen een aantal klassiekers weg te roesten. De gaten in het dak helpen graag een handje daaraan mee.
Lange tijd geleden was deze garage de toonzaal van de nieuwe autotrends. Nu is het een vervallen gebouw. Op de muur bladdert de tekst ‘Meer kwaliteit. Minder geld’, maar is dat ook zo? Even stoppen dus. Achter de oude showroom staan her en der auto’s op het gras. Het zijn hoofdzakelijk Jappen van een jaar of twintig oud. Er is ook een garage waar gesleuteld wordt door een medewerker, aan een gangbare moderne auto. Op het vriendelijk verzoek om even in de oude showroom te kijken, wordt ja geknikt.
Via de achteringang kom je binnen. Je ruikt vocht en ziet het ook. Een aantal BMW van het 7 type uit de jaren zeventig staan er zielig bij. Vanuit de duisternis kom je daarna in de showroom. Gaten in het dak laten de regen binnen. Twee Kevers staan half gestript achter de Audi 80 en de Seat Marbella. Een Simca 1300 roest stilletjes mee. De banden van de auto’s zijn kleine brokjes rubber en ramen zijn bedekt door een dikke laag stof. In het donker, in een hoek staat een BMW drieliter CSI al jaren stil.
Terug bij de monteur ben je wel even stil van deze vergane glorie. Is er echt niets te koop, om de auto’s te kunnen redden? Er zijn vast liefhebbers die jeukerige vingers krijgen bij deze auto’s. Maar helaas, de monteur weet hoe zijn baas daarover denkt. “Nee. Er komen wel eens vaker mensen op bezoek. Vorige week nog. Die wilde de CSI wel overnemen. Maar mijn baas wilt dat niet.” Zo worden de klassiekers vanzelf minder geld waard en klopt die uitspraak op de buitenmuur dus als een bus.
De foto’s hieronder zijn gemaakt vanaf de straat, om de privacy van de garage niet in de weg te staan.