Automobiel oktober 2012

Automobiel in oktober

  • Lotus Seven S4 – Lotus sloeg wat betreft de Seven een nieuwe weg in. Een verkeerde afslag?
  • Austin Eight – Waarom ga je van een MGB naar een Austin Eight? Eén van de redenen: hij past in je garage!
  • Jaguar XK 120 Supersonic door Ghia – De oorspronkelijke ontwerpen van Sir William Lyons zijn maar zelden overtroffen. Is deze Ghia Supersonic een uitzondering?
  • Verloren Bugatti – Michel Dovaz bracht zijn Bugatti T43 naar de garage. Vervolgens zag hij hem nooit meer terug. Waar is deze T43 gebleven?
  • Vignale Samantha – Nooit van gehoord? Dat kan kloppen, gebaseerd op een Fiat 125, duurder dan een E-type zijn er niet meer dan 100 van gebouwd!
  • Works-Healey 3000 – In zijn onbezonnen jeugdigheid besloot Eoin Young op te gaan voor zijn rijbewijs in een Works-Healey,
  • Bugatti in een kelder – In sommige kelders rijpt wijn, in andere een Bugatti… Ambitieuze Bugattiliefhebber bouwt zijn eigen T37!
  • Marktspiegel – Actuele prijzen en veilingopbrengsten
  • AvD Oldtimer Grand Prix – De Nürburgring is failliet, maar dat mag de pret niet drukken
  • Copenhagen Historic GP – Racen tussen Deense royalty
  • Zandvoort Historic GP – Ouderwets leuk
  • Columns: Rob Oudshoorn – als de dag van gisteren; twee Lancia Aurelia’s Eoin Young – Over Henry Pescarolo, de Cessna, Raikonen en Franse racehistorie Ard en Arnoud op de Weegh – Het zal je maar gebeuren

[twocol_one]
Samen voor ons eigen. Geen gezeik, iedereen rijk… het waren de verkiezingsbeloften van F. Jacobse en Tedje van Es, twee vrije Haagse jongens van de Tegenpartij. Het lag er duimendik bovenop; het waren loze verkiezingsbeloften die onmogelijk gehouden konden worden. Maar daar gaat het blijkbaar nooit om in de politiek. Het is met de verkiezingsbeloften al net als met bedachte maatregelen voor al dan niet bestaande problemen. Het hoeft niet echt te werken. Dat is volkomen onbelangrijk. Het is een beetje als met dat partijtje boormachines dat Sam van Moos koopt. Als Sam er thuis een uitpakt om een gaatje te boren werkt hij niet. Net als de rest van het partijtje. Op hoge poten gaat hij verhaal halen bij Moos, waarop die hoofdschuddend antwoordt: Sammy, Sammy, Sammy… die machines zijn toch niet om te boren, ze zijn voor de handel!

[/twocol_one] [twocol_one_last]

Zo is het ook in de politiek. Het gaat er niet om of het werkt, maar of je herkozen wordt. Zou iemand nu werkelijk denken dat het weren van die maximaal 1,5% klassieke auto’s en youngtimers uit de binnenstad de luchtkwaliteit zal verbeteren? Zo dom kan toch niemand zijn? Zeker niet wanneer je naar onze Oosterburen kijkt. Daar zijn sinds enige tijd milieuzones ingevoerd waar alleen heel erg schone moderne auto’s mogen rijden.

Het resultaat: de cijfers zijn niet beter, maar slechter (!) dan voor die tijd. En nu komt het ongelooflijke: de milieubeweging aldaar vindt desondanks dat het in beginsel wel werkt (!) maar… de industrie en huishoudens dragen ook veel bij aan de fijnstof en stikstofoxide. De conclusie is dus dat het werkt niet om (theoretisch) minder schone auto’s te weren, maar het werkt wel. Politieke logica?

 

Ach, ik zou ervan in de stress kunnen schieten, maar dan loop ik even naar mijn garage ga een spatbord in de was zetten. Het duurt niet lang of dan voel ik dezelfde rust over me heenkomen als een Boeddhistische monnik die het zand van het klooster staat te harken. Het brengt je op Zen-achtige wijze in het nu-moment. Een mooie garage en een sleutelobject, het is de meest effectieve manier om te ontstressen! Sommigen gaan daarin een stuk verder dan het in de was zetten van een spatbordje… In Limburg zit iemand die een asiel voor oude Lancia’s heeft. Door de week vliegt hij over de wereld als SAP-consultant en in zijn vrije tijd geeft hij Lancia’s een nieuw leven. Gewilde Lancia’s, maar ook Lancia’s die niemand anders wil hebben. En passent restaureert hij ook nog eens eigenhandig de boerderij waarin de Lancia’s onderdak vinden. En in Arnhem Noord is een ambitieuze Bugattiliefhebber sinds 2005 bezig met het bouwen van een Bugatti T37. In 2004 kocht hij het Grand Prixchassis samen met een aantal grotere onderdelen. De rest maakt hij zelf… Daarvoor heeft hij zelfs een draaibank en een freesbank aangeschaft en zich als ambitieuze autodidact – net als ‘Le Patron’ zelf – de omgang met deze machinerie aangeleerd. Ontstressen is dan soms ook één voor één de rondjes van het gebouchonneerd dashboard maken met een boormachine, als die boormachine tenminste niet alleen voor de handel is…

[/twocol_one_last]

Het Automobiel verschijnt 12 keer per jaar

UITGEVER Peter Wilbers

UITGAVE Het Automobiel is een uitgave van Wilbers Publishing bv Postbus 10, 7070 AA in Ulft, Tel: 0315 – 68 13 26, Fax: 0315 – 63 08 13 info@hetautomobiel.nl, www.hetautomobiel.nl

HOOFDREDACTIE Oscar Wilbers, oscar@hetautomobiel.nl Postbus 10, 7070 AA in Ulft

REDACTIONELE MEDEWERKERS Marina Block, Dirk de Jager, Max de Krijger, Ton Lohman, John Mulder, Berry Zand Scholten, e.a.

MEDEWERKERS VOITURE’S NIEUWS Ignatius de Bakker, Don van Gool, Pim van der Veer, Henry Soenarko

VORMGEVING Wilbers Publishing bv

FOTOGRAFIE Maarten Wilbers, Dirk de Jager, Marina Block e.a.

ADVERTENTIEVERKOOP Christina Djermor, Marlot Wopereis Tel. 0315 – 68 13 26, Fax: 0315 – 63 08 13 advertenties@hetautomobiel.nl Alle advertentie-contracten worden afgesloten conform de Regelen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd bij de rechtbanken in Nederland, aangevuld met de door de uitgever vastgestelde algemene bepalingen.

ABONNEMENTEN NL & B € 49,50 per jaar, buitenland op aanvraag. Losse nrs. € 4,95. Het abonnement kan elk moment ingaan en wordt automatisch verlengd, tenzij schriftelijk is opgezegd.

BANK / GIRO Bankrek. nr.: 59.18.13.823 / Giro: 98.85.87 Voor België: ABN Brussel nr.: 720-520.65.00-37 IBAN nr: NL18ABNA 0591813823, Swift – BIC code: ABNANL2A

© COPYRIGHT 2012 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. ISSN 1572 – 2392