Aston Martin DBS
Met de Aston Martin DBS luidde het merk een nieuwe periode in, maar eigenlijk had hij nooit mogen bestaan. De ‘nieuwe’ Aston Martin was bedoeld voor de gloednieuwe door Tadek Marek ontworpen Aston Martin V8. Maar de V8 was nog niet klaar en de DB6 werd nu wel wat oud. Is de DBS zescilinder na al die jaren nog steeds een noodoplossing of misschien wel de beste keus?
Met dank aan Imparts in Ede, tel. 026 442 9937, www.imparts.nl
Aston Martin DBS technische gegevens
Motor: Aluminium zescilinder in lijn, dohc, 3995 cc, drie SU carburateurs, optioneel AE Brico brandstofinjectie
Boring x slag: 96 mm x 92 mm
Max. vermogen: 282 pk bij 5500 rpm
Max. koppel: 380 Nm bij 4500 rpm
Transmissie: ZF-vijfversnellingsbak of Borg-Warner 3-traps automatische versnellingsbak
Chassis en wielophanging: Stalen chassis, aluminium carrosserie. ZF tandheugelbesturing met bekrachtiging. Voorwielophanging: dubbele draagarmen, schrofveren, stabilsator, telescopische dempers. Achter: deDion as, radius armen, schroefveren, watt-stang.
Remmen: Schrijfremmen rondom, achter binnenboord gemonteerd, rembekrachtiging
Lengte x Breedte x Hoogte: 4600 x 1829 x 1321 mm
Gewicht: 1590 kg
Prestaties: 0-100 km/h: 8,3 seconden, topsnelheid: 230 km/h
Productieperiode: DBS: 1967-1973 (DBS V8:1969-1972)
Productieaantal: DBS: 800; DBS-V8: 400
1 Comment