
Een diesel in een S-klasse? No way!
- Mercedes S-klasse 40 jaar!
Ooit was het ondenkbaar… een Mercedes S-klasse voorzien van een dieselmotor. Want de diesel was voor notoire veelrijders, zoals vertegenwoordigers en handelsreizigers. Maar het paradepaardje van Mercedes, een werkpaard? Dat nooit. Nog in de jaren tachtig had de dieselmotor de naam traag, rokend en zuinig te zijn. Maar met de introductie van de 300 SD in mei van 1978 kreeg de S-klasse voor het eerst een diesel en nog wel met turbocompressor. Het resultaat? De drieliter zescilinder leverde 115 pk (in plaats van de oorspronkelijke 80 zonder turbo) waarmee het de langzaamste S-klasse was, maar de snelste personenwagendiesel van Mercedes! Helaas bleef de Europese markt verstoken van deze nieuwe vinding, hij was namelijk alleen bedacht om aan de Amerikaanse wetgeving te voldoen. Het gemiddelde verbruik van álle aangeboden modellen samen was aan een maximum gebonden; zonder de 300 SD was dat niet mogelijk geweest! Het verbruik was indrukwekkend laag voor een dergelijke auto!
Het was een markante variant in de Mercedes W116-serie, die dit jaar veertig jaar bestaat. Aan de andere kant van het spectrum was er de 450 SEL 6,9 die ook indruk maakte qua verbruik: maar dan qua hoeveelheid benzine die je ermee kon verstoken. Een 6,9 liter V8 met dry-sump smering en 286 pk… daarmee reed je er vrijwel iedereen uit, onderwijl genietend van alle luxe aan boord.
In het Automobiel nr.12-2001 staat een uitgebreid verhaal met fotoreportage over de 450 SEL 6,9. Deze is te bestellen door € 6,10 over te maken op giro 98.85.87 o.v.v. 12-2001 AKWW
Overigens staat in de uitgave van Auto Motor Klassiek van deze maand een uitgebreide reportage over 40 jaar Mercedes-Benz S-klasse!