Automobiel augustus 2012

Automobiel in augustus

  • De Mercedes-Benz SL 60 jaar – Alle SL’s
  • Lamborghini Countach – Hoe bouw je zelf een exoot
  • Jensen Interceptor Coupé – De reddende engel?
  • Bristol – laagvlieger, het verhaal van Bristol
  • Le Zébre – Kleine auto, groot succes
  • Columns: 
    Rob Oudshoorn – als de dag van gisteren, Ennstal Classic
    Eoin Young – racehelden van welder
    Ard en Arnoud op de Weegh – Wie een hobby heeft, leeft twee keer

[twocol_one]Bioscoopbezoek, het is soms gevaarlijker dan je denkt. Het lijkt een vrij onschuldig tijdverdrijf, als je je tijdens de film tenminste niet teveel te buiten gaat aan de obligate popcorn en andere junk­food. Films kijken in de bioscoop lijkt zelfs de laatste jaren een andere dimensie te krijgen. De 3D-film heeft flink opgang gemaakt. Onschuldig vermaeck voor iedereen, toch? Gelukkig hebben we het consumentenprogramma ‘Kassa’ nog. “Mensen die langdurig naar 3D beelden kijken kunnen na afloop wiebelig en instabiel worden. Hun toestand is vergelijkbaar met mensen die een paar glazen alcohol hebben gedronken en dit kan de rijvaardigheid beïnvloeden. Daarnaast is het kijken naar 3D beelden voor kinderen jonger dan zeven jaar schadelijk voor de ontwikkeling van hun ogen.” Dat was een half jaar of zo geleden. Koos Spee, de uitvinder van de flitskassa om het begrotingstekort te dekken, vond dat er serieus onderzoek moet komen. Groen Links vond dat er een waarschuwingssticker op de bril geplakt moest worden. U kunt wel nagaan dat de 3D-film dus een serieus gevaar voor de samenleving vormt. Een waarschuwingssticker is wel het minste? Toch vreemd, want ik weet niet of u de klassieker ‘the Cannonball Run’ in de bioscoop heeft gezien? Een prachtige film met Burt Reynols, Roger Moore, Farah Fawcett en nog veel meer beroemde sterren uit die tijd. Hij werd in zijn tijd een beetje onderschat maar wordt nu toch echt gezien als een klassieker.[/twocol_one] [twocol_one_last]Toch heb ik nooit waarschuwingen, stickers of een serieus onderzoek gezien naar de gevaren van deze film. En die zijn er wel degelijk. Die prachtige auto’s en het avontuur van die film maakte dat veel pubers die uit de bioscoop kwamen nooit meer dezelfde werden. Een ervan was de Amerikaan Ken Imhoff. Hij raakte helemaal onder de indruk van een auto die wel van een andere planeet leek te komen. Het bleek een Lamborghini Countach te zijn, in de film gereden door twee prachtige dames in strakke overalls in heftige kleuren. Maar het was de auto die een verpletterende indruk maakte. Zodanig dat hij besloot dat hij ook zo’n sensationele Countach moest hebben. Dat bleek nog even lastig want ze waren en zijn tamelijk aan de prijs. Dan kun je de rubrieksadvertenties in de krant nog zo goed in de gaten houden, dat gaat hem niet worden. Dan blijft er maar één ding over… zelf bouwen. Dat is helemaal niet zo moeilijk. Je koopt wat hamers, wat gereedschap, lasapparatuur en wat plaatbewerkingsmachines, maakt tekeningen, verzamelt materiaal, maakt een mal, boetseert wat aluminium in sensationele vormen, bedenkt een chassis, zoekt een geschikte motor en schroeft de hele zaak vakkundig in elkaar. En dan heb je – als alles goed gaat – na een kleine 17 jaar (!) je eigen Countach. Een droom in 3D, dat wel, maar 17 jaar…! Bioscoopbezoek, het is soms gevaarlijker dan je denkt![/twocol_one_last]

Het Automobiel verschijnt 12 keer per jaar

UITGEVER Peter Wilbers

UITGAVE Het Automobiel is een uitgave van Wilbers Publishing bv Postbus 10, 7070 AA in Ulft, Tel: 0315 – 68 13 26, Fax: 0315 – 63 08 13 info@hetautomobiel.nl, www.hetautomobiel.nl

HOOFDREDACTIE Oscar Wilbers, oscar@hetautomobiel.nl Postbus 10, 7070 AA in Ulft

REDACTIONELE MEDEWERKERS Marina Block, Dirk de Jager, Max de Krijger, Ton Lohman, John Mulder, Berry Zand Scholten, e.a.

MEDEWERKERS VOITURE’S NIEUWS Ignatius de Bakker, Don van Gool, Pim van der Veer, Henry Soenarko

VORMGEVING Wilbers Publishing bv

FOTOGRAFIE Maarten Wilbers, Dirk de Jager, Marina Block e.a.

ADVERTENTIEVERKOOP Christina Djermor, Marlot Wopereis Tel. 0315 – 68 13 26, Fax: 0315 – 63 08 13 advertenties@hetautomobiel.nl Alle advertentie-contracten worden afgesloten conform de Regelen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd bij de rechtbanken in Nederland, aangevuld met de door de uitgever vastgestelde algemene bepalingen.

ABONNEMENTEN NL & B € 49,50 per jaar, buitenland op aanvraag. Losse nrs. € 4,95. Het abonnement kan elk moment ingaan en wordt automatisch verlengd, tenzij schriftelijk is opgezegd.

BANK / GIRO Bankrek. nr.: 59.18.13.823 / Giro: 98.85.87 Voor België: ABN Brussel nr.: 720-520.65.00-37 IBAN nr: NL18ABNA 0591813823, Swift – BIC code: ABNANL2A

© COPYRIGHT 2012 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. ISSN 1572 – 2392